Blogue SHIFT | Will security concerns drive a faster energy transition in Europe?
Hoje no Blogue SHIFT, contamos com um post colaborativo da autoria de Jiesper Pedersen (ICS-ULisboa/FCUL), Carla Gomes (ICS-ULisboa) e Filipe Duarte Santos (FCUL).
Este artigo a não perder aborda a pertinente questão – “Will security concerns drive a faster energy transition in Europe?
Energy supply has always been a key security concern. Yet, over the next few months, the Russia-Ukraine war has emerged as a possible driver for a faster transition towards a more resilient and clean energy system. The global economic system is strongly reliant on massive energy consumption. Energy consumption is constantly increasing each year and correlates directly with CO2 emissions. The Paris Agreement’s key goal was to keep warming under 1,5º but has not bent the annually increasing emissions curve yet. Will Putin’s invasion make us deliver on its promise faster?
– Carla Gomes é investigadora no ICS-ULisboa, atualmente lidera o work package Society, Governance and Policy do Projeto Europeu H2020 “B-WaterSmart” (2021-2024).
– Filipe Duarte Santos é investigador e professor universitário na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa (FCUL) nas áreas de Alterações Climáticas e Políticas de Desenvolvimento Sustentável.